středa 25. dubna 2012

Harvie and Hudson - klasika z londýnské Jermyn Street


S laskavým svolením prestižního časopisu "What Makes a Man" uvádíme níže český překlad článku "Harvie and Hudson, classic Jermyn Street style".

Tak tady je, co jsem viděl během prvních pěti minut

Dave, jeden z prodavačů u Harvie and Hudson, pomáhá mladému muži, který by rád nějaké košile. Pro mladíka, který právě dospěl k rozhodnutí přesedlat na lepší košile, to byla zjevně nová zkušenost. Stane se z toho něco mezi tanečním a kouzelnickým vystoupením - Dave vytahuje z regálů jednu krásnější košili než druhou a vyplňuje s citem a nenápadně mezery ve znalostech mladého muže a pomáhá mu pochopit, co chce.
Richard Harvie obsluhuje staršího a váženého zákazníka, muže okolo sedmdesátky, čilého, s jiskřivým humorem. Sleduji je, jak se se vzájemným respektem zdraví podáním ruky dříve, než přejdou k závažné věci - nákupu pyžama.

Jeden pohledný Číňan, který právě přestal být náctiletým (asi turista?), zkouší jednu z košil Harvie and Hudson. Jeho angličtina je slabá, ale střih kvalitní košile překonává i jazykovou bariéru.

A potom, jako další kouzelnický trik, se objeví takový zákazník, kterého bych přesně u Harvie and Hudson očekával. Vysoký Angličan s nádherným černým homburgem, svrchníkem v tmavé námořnické modři (tipuju od Crombieho), tak tmavé, že je až téměř černá, s luxusní modrou šálou s bílými puntíky přehozené přes nádhernou bílou košili s klasickou modročervenou kravatou. Nesl si nákupní tašky od Tailors of Old Bond Street a od Hilditch and Key. Ať už tento muž byl kdokoliv, měl jemný anglický styl od hlavy až k patě.

Počkat. Já vím. Články na "What Makes a Man" nezačínají takto. Chtěl jsem vás pouze uvést  do kouzelného světa anglické klasiky. Ale udělejme krok zpátky.

Tady na "What Makes a Man" se nejčastěji ptáte na dvě věci - anglické košile a anglické boty. A komentátoři našich článku často žádají o článek o anglické tradiční značce Harvie and Hudson. Tak jsme se rozhodli tento požadavek akceptovat.

Harvie and Hudson

S pomocí Jermyn Street Association jsem si sjednal schůzku s Richardem Harviem, zástupcem třetí generace Harvieů, abych vyzvedl jejich klasické a tradiční krejčovství. Richard si na mně ochotně vyhradil čas, abychom si mohli popovídat o historii pánského krejčovství jménem Harvie and Hudson.

Tak jsem tedy minulý týden vyrazil do obchodu Harvie and Hudson na Jermyn Street 77, abych probral košile, tvíd, styly a prodejní výstavy.

Trocha historie

Pravidelní čtenáří vědí, že Harvie and Hudson patří mezi klasiku Jermyn Street a je světově proslulý pro nádherně ušité košile. Po pravdě Harvie and Hudson je jediným z Jermyn Street, kdo je stále ve vlastnictví původní rodinné firmy, pokud nepočítáme parfumerii Floris.

Na začátku Harvie and Hudson byli Thomas Harvie and George Hudson, kteří byli manažery i krejčími. První pokus vytvořit slavné partnerství byl zmařen hospodářskou krizí ve 30. letech a posléze druhou světovou válkou. Nicméně po druhé světové válce byl otevřen první obchod v Duke Street. Časem se přesunul do části, která se stala části hotelu Cavendish.

V roce 1962 otevřeli Harvie and Hudson nyní slavný obchod na Jermyn Street 77. Od té doby otevřeli několik další obchodů, mají vlastní internetový prodej a pravidelně se účastní prodejních výstav ve Spojených státech.
Pohled na Jermyn Street z č. 77. Originální plakát nad dveřmi nemá chybu.


Richard Harvie

Richard Harvie představuje třetí generaci, která řídí tuto slavnou firmu. Níže je jeho fotka. Je pohotový, přátelský a velmi vnímavý se smyslem pro suchý humor. Obléká se samozřejmě velmi dobře a je dobrou reklamou pro oblečení od Harvie and Hudson. Jeho styl je, jak byste čekali, klasický anglický. Upřímně jsme nalezli společnou řeč na téma naší vzájemné náklonnosti pro jemné detaily v pánském oblečení a radosti z pocitu dobře oděného člověka. Richardovi komentáře na téma správného odívání často najdete v článcích o pánské módě.
Richard Harvie, třetí generace stylu H&H na č. 77.
Podstatnější ovšem je, že Richard je plně zaujatý výrobky H&H. Byl jsem překvapený, když první věc, o které chtěl mluvit, byly ponožky, přičemž debata se proměnila v přednášku na téma použivání kvalitních látek a výroby (H&H používají velmi kvalitní anglickou bavlnu) a jak důležité je pro výrobu pohodlné ponožky (!) kvalita použité bavlny a tkaniny. Ponožky jsou jako Harvie and Hudson pod drobnohledem. Jejich starost o látku je cítit na celé škále jejich výrobků. Jejich košile, obleky a doplňky jsou známy pro svou dlouhou odolnost vůči každodennímu nošení. Jejich hrdost na použité materiály - to je decentní pýcha ze staré školy.

Hovořili jsme i o rodinné tradici, která je klíčem k atmosféře u Harvie and Hudson. Richardův otec, kterému je 82 let, a otec Dereka Hudsona (nynější Hudson in situ), kterému je 84 let, pracují stále pro firmu. Čtvrtá generace Hudsonů rovněž pracuje ve firmě, a to jak vpředu v obchodě, tak vzadu za kulisami. Všichni jso po právu hrdí na to, že jsou součástí anglické tradice v pánském odívání. Pro mně to je přesně to, co je Jermyn Street. Spojení dobrého řemesla, služeb, znalosti stylu a trochy historie.

Harvie and Hudson dnes - obleky, košile a doplňky

Původní nabídka Harvie and Hudson byla samozřejmě zaměřena na košile na míru, jelikož trh s konfekcí nebyl tak dalece rozvinutý.

Dnešní Harvie and Hudson nabízí mnohem šiřší škálu pánského oblečení. Jednou z prvních věcí, kterou jsem zjistil, bylo to, že obleky od Harvie and Hudson se prodávají stejně tak dobře jako konfekční košile. Když jsem se na obleky podíval, bylo zřejmé, proč jsou tak oblíbené. Jejich obleky jsou klasika, pěkné, v anglickém střihu z měkkých látek z česané příze, vše utkáno dle přesných požadavků H&H v jejich dílnách. Z obleků sálá klasický anglický střih. Jsou nádhěrně provedeny, podšívky v sytých barvách, vše až do nejmenšího detailu (kapsička na BlackBerry atd.) na svém místě. Cena od 399 liber je za velmi kvalitní konfekci příznivá.

Tvíd!

Byl jsem opravdu potěšený, když jsem slyšel, že jeden z jejich prodejních hitů jsou tvídová saka. Pravidelní čtenáří vědí, že jsem velký fanoušek tvídu. Oživení tvídu jasnějšími a odvážnějšími barvami byl podle mého názoru skvělý počin v britské pánské módě posledních let.

Velmi mně zajímalo, kdo si dnes tvíd kupuje. Podle Richarda jde mladé může ve věku 20 a 30 let. Kupují si kvalitní tvídové sako a kombinují ho s dobrou košilí, lepšími džíny a koženými botami. Richarodovo doporučení by bylo zpárovat Harvieho saka s polobatkami brogue. On sám byl dal přednost značkám Crockett a Jones, ale i Church, Cheaney nebo Barker by mohly pasovat. Naše úplné články na téma anglických bot jsou zde a zde. Náš článek o klasických anglických polobotkách brogue je zde.

Richard mi ukázal dvě saka z kolekce Harvie and Hudson. První z nich byla sytě modrá rybí kost, které dle mého názoru, pasuje velmi dobře k dnešním džinám chinos. Druhé sako byl klasický tvíd s jemným zlatým kárem. Odlehčené a barevné, ale přitom stále klasické natolik, aby se v nich mohl člověk objevit v místní lepší restauraci a necítil se mimo. Klasický styl H&H upravený pro mladší generaci. Níže je obrázek ukazující některé z klasických tvídů.
Tvídová saka od Harvie and Hudson.

Styl

Jedna ze změn, kterou jsem zaregistroval v nedávných měsících, je ta, že mladí muži si kupují více klasický styl. Popravdě řečeno, mnoho zákazníků u Harvie and Hudson popíralo mou představu tím, že byli mladší, než jsem čekal. Takže mne zajímalo, co je vede k rozhodnutí kupovat klasický styl. Richard vyprávěl o svých zkušenost z Harvie and Hudson ohledně změny pánského stylu za posledních pár let. Ta říká, že muži se vracejí zpět ke kvalitnímu oblečení. Harvie and Hudson zaznamenali zvýšený zájem o kravaty a dle jejich názoru více můžů nosí kravaty a kupuje si více kvalitních košil.

To odpovídá tomu, co slyším od starých známých ze City, a bezpočtu zpráv, které se objevují na síti, a sice, že v časech ekonomické recese chytří pánové posilují své vzezření kvalitním a solidním oblečením.

Doplňky

Když mluvíme o doplňcích, další z věcí, která se mi v obchodě na Jermyn Street 77 líbila, byl kabinet do výšky pasu, na kterém si můžete všechno prohlédnou a vyzkoušet. Je tady řada výrobků, kravaty, doplňky, testery na vůni Askett & English. Přední místo je dáno luxusním hedvábným kapesníčkům, šálám a šátkům od H&H. A samozřejmě jejich báječným ponožkám. Líbí se mi na tom nadhled, s jakým je vše vyloženo pro budoucího zákazníka. Jsou zde i košile, takže si můžete ověřit kvalitu látky.

Kabinet s doplňky u H&H na Jermyn Street 77.
Má jediná rada ohledně jakéhokoliv pánského oblečení zní: šáhněte si na to. Přejeďte si palcem po švech, jsou hladké a pravidelné, nebo se vám zdají hrubé a nestejnoměrné? Zmačkejte si rukáv od košile v ruce, jaká je látka? Dobrý instinkt vám rozhodně pomůže koupit správné věci.

Košile

Já vím, že někteří mezi vámi netrpělivě čtou tento článek a říkají si, kdy se konečně dostane ke košilím? Tak je to tady.

Harvie and Hudson jsou světově proslulí svými košilemi. Jsou vyrobeny z kvalitní bavlny, nádherný střih a šití s klasickým límečkem a manžetami. Dobré košile podpořeny 60 roky tradičního anglického krejčovského řemesla. Košile jsou, jak několik čtenářů těchto stránek zdůraznilo, výjimečně odolné v každodenním nošení. Krom dalšího jsou košile od Harvie and Hudson znamé svými osobitými a pestrými vzory. Košile v pestrých barvách se staly podpisem H&H. To vše začalo v šedesátých letech, kdy byl H&H nově příchozí rebel na Jermyn Street. Začali vyrábět košile z látek, které byly mnohem odvážnější a barevnější, než byla tehdejší konvence. Start měly jako blesk.

Konfekce

Konfekce je k dispozici ve dvou střizích - regular fit a slim fit, které obě začínají na 64,50 libry. Richard Harvie mi prozradil, jak vytvořili slim fit u Harvie and Hudson. Když H&H poprvé uvažovali o výrobě slim fit košilí, věděli, že chtěji něco zvláštního. Tak sáhli po své největší síle - po svých krejčích z oddělení zakázek na míru, které použili jako svůj vývojářský tým. Takto vytvořili košili slim fit od Harvie and Hudson, který je vyštíhlená, ale přitom je pořád v klasickém anglickém stylu. Zkrátka pokud nosítě košili slim fit od Harvie and Hudson, máte na sobě výtvor několika prvotřídních krejčích.

Obchod má řadu zkušebních košil v nejrůznějších velikostech a střizích, které si můžete vyzkoušet v kabince, abyste našli to nejlepší pro vás.

Semi-custom, tedy téměř na míru

V tomto případě měří Harvie and Hudson váš krk, hruď, pas, rukáv, délku košile a obvod vašeho těla. S touto službu je nabízeno pět druhů límečků a tři druhy manžet. Toto trvá asi dvacet minut. Potom si můžete vybrat z více jak dvou tisíc látek včetně vlastních jedinečných vzorů od H&H. Na závěr jeden z krejčích od Harvie and Hudson nastříhá látku dle vaší specifikace.

Měřit a stříhat vaši košili budou v zadní části obchodu na Jermyn Street 77, vyrábět se bude v dílně Harvie and Hudson. Pak se vrací do obchodu k závěrečné kontrole a posléze je odeslána k vám.

Nebo si ji můžete vyzvednout na čísle 77, čemuž dávám přednost já - vrátit se do obchodu k závěrečné zkoušce a provést ihned případné změny či vypasování. Jakmile jste spokojeni se svou košilí, udělali jste další krok ke klasice!

Služba "semi-custom" stojí 160 liber při minimálním odběru dvou kusů.
Ian, pan krejčí, příští rok oslaví třicet let v branži.

Zcela na míru

Služba šití na míru u Harvie and Hudson funguje velmi podobně jako tyto služby na Savile Row, ovšem pro košile. S touto službou si vás jeden z krejčích od H&H dokonale změří a odsouhlasí si s vám vzezření košile, kterou chcete. Tady se skutečně můžete plně vyjádřit tím, že si vytvoříte košili, která je jen vaše. Krejčí u H&H vytvoří váž vzorník, který se použije pro všechny pozdější košile, jen z úpravami, které si řeknete.

Stejně jako v předchozím případě i zde je košile ušita v anglické dílně Harvie and Hudson a vrácena zpět do obchodu na Jermyn Street 77 k vyzkoušení, vyzvednutí a konečně i k nošení. Potom rozšíříte řady nás, kteří vědí, jak skvělé to je nosit košili na míru.

Služba zcela na míru stojí 210 liber při minimálním počtu 4 košil.

Obě tyto služby jsou dostupné při prodejních výstavách ve Spojených státech, které Harvie and Hudson navštěvuje.

Postup

Myslím, že stojí za to v rychlosti zmínit postup, jakým Harvie and Hudson doprovází výrobu košile na míru.

Zakaznická karta

Pro každého zákazníka je vytvořena zákaznická karta, papírová složka. Ta obsahuje všechny míry, vzorník látek pro každou vyrobenou košili a zvláštní instrukce (např. "extra tuhý límeček").

Šablony

Pro každého zákazníka je zhotovena papírová šablona, která slouží jako podklad pro střih látek na novou košili.

Šablony košil na míru u Harvie and Hudson, některé z nich sahají až do 60. let.

Záznam o košili 

Harvie and Hudson rovněž uchovávají záznam o každé košili, kterou vyrobili.

Tyto tři sady informací vytvářejí zázemí oddělení šití na míru a služby "semi-custom". Znamená to, že každý, kdo si koupil košili od Harvie and Hudson, může zavolat do obchodu se žádosti o novou, pouze s odkazem na svoji šablonu, resp. košili, dle které chce novou vyrobit. Zakazníci z jiných zemí nebo takoví, kteří nemohou navštívit obchod, využivají tuto službu velmi často.

Zkušení zákazníci mají jednu vrásku navíc, protože mohou zavolat do obchodu a požádat o fotky látek podobných té, která byla použita na poslední košili, a H&H jim nafotí obdobné látky a pošle fotky do mailu. Vše během jednoho dne, zcela bezbolestný proces.

Zdůraznil jsem zde tento postup, protože muži chtějí vědět, jak to funguje. Nicméně ten hlavní důvod je, že Harvie and Hudson mají bezchybný návod, který dělá z nakupování košile radostnou a veselou událost. A to je přesně, o čem by nakupování dobrého oblečení mělo být.

Můj názor

Co mně překvapilo na Harvie and Hudson, je jejich vřelost v péči o zákazníka, jejich lehkost a rozsah a kvalita jejich oblečení.

Byl jsem zákazníkem H&H už z dřívějška (konfekční košile, samozřejmě), ale při této návštěvě jsem mohl vidět, v čem je Harvie and Hudson výjimečný. Část toho je rodinný duch, všudypřítomný, ale nevtíravý, poskytující trpělivé služby na úrovni, a zbytek kvalitní oblečení. H&H podtrhují tradiční anglický styl, jsou diskrétní ohledně kvality svých výrobků. Nicméně s vámi budou rádi na toto téma diskutovat, zeptáte-li se jich. 
Dave, prodavač, tak trochu dandy, respektive více než to.
Co pro mně bylo rovněž nové a potěšitelné, byla nepřeberná rozdílnost mezi muži, kteří u Harvie and Hudson nakupovali. Harvie and Hudson si udělali malý byznys z toho, aby mladé muže naučili kupovat klasiku. H&H mají i velkou skupinu zákazníků v zámoří. Richard zdůraznil, že Američani patří mezi jejich nejlepší zákazníky s velkými znalostmi ohledně pánské módy.

Jestliže chcete vidět služby H&H v akci, zajděte na Jermyn Street 77 a potkejte se s Richardem Harviem. Zosobňuje ducha Harvie and Hudson, je hrdý na svou firmu a plně zaujatý svými výrobky. Jestliže jste nebo aspirujete na to být stylovým gentlemanem, setkáte se se stejnou krevní skupinou a zjistíte, že to je obchod pro vás.


Harvie and Hudson
77 Jermyn Street
SW1 6NP
Tel: +44 (0) 20 7930 3949

--------------------------------------------------------
Copyright © 2012 What Makes a Man
Photos © 2012 What Makes a Man
Translation © 2012 VERA RAKOVSKY s.r.o.

Žádné komentáře:

Okomentovat