neděle 23. prosince 2012

MakethTheMan: Rozhovor s Richardem Harviem




S laskavým svolením blogu "Maketh the Man" uvádíme níže český překlad článku "An interview with Richard Harvie of Harvie and Hudson".

V minulých letech bývala Jermyn Street - tradiční srdce britského krejčovství - plná rodinných krejčovských podniků. Nyní zůstává pouze jeden - Harvie and Hudson. Potkali jsme se s Richardem Harviem, vnukem spoluzakladatele Thomase Harvieho a nynějšího manažera obchodu na Jermyn Street 77, abychom probrali vše, co se týká košil.

1. Vždy mně připadalo zajímavé, že pokud jde o košile, okázalí Italové sahají pro modrou a bílou, zatímco mi "rezervovaní" Britové preferujeme pestřejší věci. Proč si myslíte, že barevné košile Brity tolik oslovují?

Souhlasím, že to vypadá zvláštně. Je divné, že Italova volba je jasně červené ferrari a přitom si vybere velmi konzervtivní a sladěné oblečení. Řečeno obdobně, my Britové si vybereme závodní zelený aston a oblečeme si pestrobarevnou košili a kravatu, ponožky a kapesník, a často to k sobě ani moc nejde!

Stále jsme považováni za rezervované, ale hluboko pod touto slupkou jsou Britové odvážní až drzí ve srovnání s jejich jednoduchým výběrem obleků. Pointa obleku je v tom, že i když je konzervtivní, má být střižen elegantně ve vojenském stylu a bez lemů na nohavicích.

2. Byly pestrobarevné košile vždy součástí nabídky H&H, nebo si vzpomínáte na dobu před veselými proužky a kostkami?

Já si rozhodně takové období nevzpomínám (jsem ve firmě od roku 1985). Můj otec mi vyprávěl, že silné proužky se objevily jako nápad mého dědečka při přípravě výlohy někdy v první polovině šedesátých let. Tehdy jsme byli hlavně zařízení na šití na míru a on použil některé vzory látek na pyžama, aby z nich udělal košile - jako reklamní vzorek. Způsobilo to rozruch, a to takový, že jsme si začali sami navrhovat vzory látek v našich vlastních barevných odstínech.


3. Existuje nějaká konkrétní kombinace barev a košile, kterou byste nazval jako typický "harvie and hudson"?

Máme své vlastní barevné odstíny, které jsme sami navrhli, protože jdou velmi dobře k sobě a zdá se, že naši zákaznicí je mají rádi.

Růžová, červená, žlutá a modrá - to jsou naše hlavní odstíny.

Proužky jsou velmi silné (butcher stripe, příp. i silnější). Máme rádi jednoduchost spíš než vyparáděnost.

Pokud jde o střih, máme dva: classic fit a slim fit. Slim fit si získává na oblibě velmi rychle a přinesl nám spoustu mladých zákazníků, což je úchvatné.

Límečky jsou vysoké a polootevřené.

Látky jsou vždy dvojitá balvna.

4. Celkem často oragnizujete v Americe prodejní výstavy. Mají američtí zákazníci velmi odlišný vkus oproti britským, nebo chtějí typickou britskou košili?

Velmi často usilují o typicky anglický styl a to je důvod, proč na výstavy chodí. Vybírají si pestré barvy výhradně pro doma, v podstatě jako rekreační oblečení. Do práce si pak kupují nenápadné proužky a jednobarvené košile. Pořád je to přeci jen ve stále mnoha odvětvích konzervativní země. Kalifornie je výjimkou, protože kravata se vyskytuje zřídka kdy během dne, takže jasné a pestré košile jsou velmi oblíbené.


5. V posledních letech se hodně hovořilo o renesanci klasického pánského odívání. Myslíte si, že je to pravda?

Jsem rád, že mohu říci - jak jsem zmínil dříve - že zákazníci nám omládli a rádi vypadají jinak a stylově. Nikdy jsem neprodal tolik kravat, motýlku, kapesníčků do klopy a tvídových sak.

Je zajímavé, že mladí Američané využívají více šití na míru, než jejich britští vrstevníci. Jedna z největších výhod je nejen střih na míru, ale i nekonečný výběr látek, který může být i velmi retro, jestliže si to zákazník přeje.

Nabízíme paletu látek a vzorů, které nemůže nabídnout žádná konfekční značka - jde to do tisíců. Vzory jdou od jednobarevnýchklasických proužků až k malému káru, silným pruhům a výrazným kostkám, včetně dokonce květinových látek. Látky jsou v drtivé většině popelíny, ale k dispozici jsou i jiné - hedvábné, dokonce včetně bambusového vlákna.

6. Co je nejčastější chyba, kterou mladí muži dělají, když kupují společenskou košili?

Možná to, že někteří z nich chtějí široce otevřené límečky, i když mají kratký krk - dle mého názoru. Já rád přispěji se svým názorem, je-li o to zájem, nicméně, pokud to je, co chtějí, jsou zcela oprávnění to mít.


7. Rozmach internetu a online výrobců košil způsobil přehršel společností, které často používají slova "bespoke", "tailored" a "made-to-measure" jako synonyma, takže spousta lidí je zmatených, co vlastně "bespoke" znamená. Jak se liší služba "bespoke" Harvie and Hudson od služby "tailored" poskytované hong-kongským krejčovstvím?

Já mohu pouze říci, že my nabízíme dvě služby:

Made to Measur (tedy téměř na míru)
Jedná se o jednodušší službu, kdy je zákazník změřen a po poradě vybereme velikost, která zákazníkovi nejlépe sedí, a to z množství připravených vzorníků. Následně si vybere styl límečku z pěti možností a pokračuje s výběrem manžet. Zde je minimum 2 košile na jednu objednávku v případě této služby.

Na míru
To je naše prémiová služba, kdy zákazník může stanovit celkový styl a střih a dělá se jeho vlastní vzorník. Takováto košile se nosí a pere po nějakou dobu, pak se k nám zákazník vrátí a sdělí nám, co si myslí. Pokud se vyskytnou nějaké problémy, opraví se v tuto chvíli a dodělá se zbytek objednávky. Pro tuto službu je minimum 4 košile na objednávku (pro prvozákazníka).

Já nás opravdu nemohu srovnávat s hong-kongskými krejčími, protože jich existuje spousta a kvalita se tak musí lišit. Co mohu říci, je to, že "bespoke", tedy na míru, pro mne znamená kompletní servis.

8. Jakou kombinaci barev a stylů byste doporučil člověku, který si chce nechat ušít první košili na míru?

První objednávka košile na míru může být pro většinu mužů velmi skličují a podivná zkušenost. Možná ví, že si musí nechat košile ušít v prvotřidní kvalitě, aby jim perfektně padla nebo aby měli velký výběr látek, ale často zápasí tváří tvář tomuto nesmírnému výběru stylů a barev.

Našim úkolem je zákazníkovi v tento moment pomoci tak klidně a přátelsky, jak je to jen možné. Koneckonců objednávka vaší košile by měla být příjemná zkušenost.

První věc, kterou je třeba si se zákazníkem vyjasnit, je otázka, zda košile má být pracovní, na volný čas nebo dokonce na zvláštní příležitost. Pak je třeba vědět, jestli budou nošeny k obleku a kravatě, nebo ke sportovní bundě nebo dokonce k riflím. Jakmile známe "funkci" košile, můžeme zúžovat možnosti stylů a barev.

Pro zákazníka, který si chce vybavit svůj šatník takříkajíc od píky, bych uvedl čtyři nezbytnosti:
  1. bílá košile se široce otevřeným límečkem a dvojitou manžetou - pro formální / obchodní příležitosti,
  2. modrý gingham (káro) s polootevřeným límečkem a dvojitou manžetou - k obleku, k blazeru nebo sportovní bundě, a nebo dokonce s rozepnutým límečkem k riflím,
  3. smokingová košile s polootevřeným límečkem - nedoporučuji frakový límeček, protože ten chvíli je a chvíli není v módě a smokingová košile, která se nenosí tak časo, může v šatníku vydržet i deset let a polotevřený límec tedy nebude nikdy špatnou volbou,
  4. veselá košile, barevná s proužkem nebo kárem - takováto košile se může nosit i s kravatou, je-li to třeba, ale i sama o sobě je dost výrazná. Pokud si necháváte košile šít, měli byste mít alespoň jednu, která je - co do stylu a barev - váš originál.

-----------------------------------------------------------
Copyright © 2011 Maketh the Man
Translation © 2012 VERA RAKOVSKY s.r.o.

Žádné komentáře:

Okomentovat